MAIN

Tyristorové zapalko

Jednoho dne jsem se tak chtěl projet na símovi, ale co se nestalo, normálně šel nakopnout ale nechtěl do otáček a střílel při tom do vejfuku. Po chvíli hledání(THX bratránkovi za půjčení tyristoru) jsem odhalil špatný tyristor ( je to taková zalitá kostka nacházející se u filtru sání, má zpravidla hnědou barvu), ovšem po zjištění kolik by stál tyristor nový jsem byl poněkud znechucen. Rozhodl jsem se tedy rozebrat vadný tyristor a vyrobit kopii, někteří asi víte že tyristor je zalitý, to mi práci nijak neulehčovalo, musel jsem tu hmotu postupně odřezávat a odbrušovat tak abych mohl vyčíst onačení a hodnoty součástek. Ačkoli jsem tomu sám nevěřil, povedlo se mi sestavit funkční kopii originálního tyristoru. Zapojení je to vcelku jednoduché bez nějakých záludností, schéma zde

sch.jpg(79 kb)

Jak je vidět zapojení obsahuje opravdu pár součástek, jeho výrobní cena je rozhodně nižší než v obchodech běžných 600Kč. Teď něco k funkci: Tyristorové zapalování pracuje zcela jinak než bateriové anebo magneto. Cívka v motoru zde generuje napětí až 400V, to se jednocestně usměrňuje diodou D1 a nabíjí se jím kondenzátor C1, ten je propojen s vývodem 15 jdoucím do indukční cívky, jejíž druhý vývod je uzemněn. Kondenzátor se při příchodu impulzu ze snímače vybíjí pomocí tyristoru do vinutí indukční cívky, důsledkem čehož se vytvoří na zapalovací svíčce jiskra. Jakmile se kondenzátor vybije a proud procházející tyristorem Ty1 poklesne pod přídržnou hodnotu, počne se kondenzátor znovu nabíjet. Tento cyklus se neustále opakuje. Obvod mezi vývody 3 a 31 se stará pouze o úpravu impulzu ze snímače pro tyristor Ty1, trimrem P1 se nastavují otáčky při kterých tyristor začíná reagovat na příchozí impulzy a tudíš vytvářet jiskru na svíčce, pokud je tato hodnota nastavena příliš nízko dochází k vynechávání při vysokých otáčkách důsledkem zahlcení tyristoru příchozími impulzy. Postup nastavení je shodný jako u originálního zapalování, je uveden v dílenské příručce stáhnutelné na internetu. Pro tyristorové zapalování jsem navrhl i desku plošných spojů, rozmístění vývodů a poloha trimru je shodná jako u originálu.

dps_top.jpg(120 kb)

I deska plošných spojů je velice jednoduchá, není zde nejmenší záludnosti, v nouzi by ji šlo vyrobit i vyškrábáním, ovšem pro ty pečlivější jsem připravil šablonu 1:1 ve formátu .pdf, pouze je potřeba nastavit správně acrobat reader aby se nezměnila velikost, rozměry desky činí 70*48mm, drobná odchylka je přípustná. Na fotce můžete vidět jak vypadá hotové zapalování(na fotce je ještě starší verze DPS s většími rozměry):

foto.jpg(175 kb)

Ještě k použitým součástkám, za původní bylo třeba vybrat odpovídající ekvivalenty se srovnatelnými, popřípadě lepšími parametry. Všechny použité součástky jsou zcela běžné tipy, například na tento kus bylo vše pořízeno v obchodě GES(www.ges.cz) Nedoporučuji nijak měnit hodnoty součástek, tyto jsou odzkoušené a zapalování s nimi najezdilo bezproblémových dobrých 6000Km. V žádném případě nesmí být kondenzátor C1 v jiném provedení než fóliovém! Musí být dodrženo jeho provozní napětí! Typ trimru není podstatný, doporučuji použít uzavřené provedení aby se do něj nedostával prach, dobré je aby byl také robustní a dal se snadno přestavovat šroubovákem. Vůbec nejlepší řešení by byl potenciometr TP195 od výrobce ES Ostrava. Nyní již soupis použitých součástek:

Rezistory
56R--------------------------------------------2x
250R trimr PT10S---------------------------1x
Polovodiče
1N4007---------------------------------------2x
1N5408---------------------------------------1x
TIC106M------------------------------------1x
Kondenzátory
1µF/630V fóliový!!!
Faston
6,3mm 90o M---------------------------------------5x
Na závěr přeji množství ujetých bezproblémových kilometrů se zapalováním vlastní výroby:, nakonec jen dodávám že spolehlivost závisí převážně na pečlivosti stavitele, takže doporučuji neodfláknout ve vlastním zájmu, protože co se má posrat to se posere v nejmíň příhodnou chvíli.


Evropa bude lepsi bez softwarovych patentu