MAIN

Výroba digitálního tachometru na MZ150.


Přibližný fotopostup je zde
S původním tachometrem jsem měl pouze a jenom problémy, ručka byla neklidná a navíc značně podměřoval. Prvně jsem tento problém vyřešil doplněním cykotachometru Cateye Velo8, ale po nějaké době mě prozměnu začalo štvát že na něm není nic vidět v noci, nehledě na nutnost tažení ohavných drátů a montování snímače ke kolu. Začal jsem postupně přemýšlet jak tímto cyklotachecem zcela nahradit původní budík. Po nějaké době jsem měl zhruba jasno a práce začaly! Problém číslo jedna byl způsob podsvícení displeje, ten jsem řešil následovně: Cyklotachometr jsem musel rozlouskat a kompletně rozebrat, z holého displeje bylo nutno sloupnout nejspodnější reflexní fólii, je třeba postupovat opatrně a opravdu sloupnout jen tu poslední vrstvu! Jinak se z displeje stane inverzní(černé pozadí, průsvitná čísla anebo nebude vidět vůbec nic, záleží na konkrétní konstrukci. Pod displej je dále potřeba vestavět podložku, která rozptýlí světlo z LED diod rovnoměrně na celou plochu. Tato věc včetně diod se dá lehce získat ze starého mobilu, mě posloužil nějaký Siemens, myslím MT50. Onen plast je potřeba pouze rozměrově přizpůsobit. Dále bylo třeba z tachometru odstranit původní tlačítka a všechny potřebné signály vyvést na dráty. Čelo tachometru je vyrobeno z kuprextitu, použil jsem jej pro to, že bylo možno snadno na něj připájet zarážky držící samotný cyklotacho přesně na místě, na jedné z nich jsou navíc umístěné podsvitové LED diody. Jakmile jsem měl toto vyřešené bylo potřeba spáchat nové napájení pro cyklotachometr, ten potřebuje k životu 3V, MZta má 12V jak jistě víš. Tachometr je při vypnutém klíčku živen z původní baterie, při zapnutí světel se rozsvítí podsvícení a přejde na napájení z 3V stabilizátoru. Elektroniku jsem řešil pomocí SMD součástek, výhodou oproti běžným vývodovým je vyšší mechanická odolnost. Dále bylo potřeba vyřešit umístění snímače, i to šlo poměrně snadno, magnet od mého cyklotachecu je vybaven M3 šroubkem a vnitřní díl rozety je hliníkový. Do hliníkové části rozety jsem vyvrtal díru a vyřízl závit M3, magnet pak už jen stačilo zašroubovat a pojistit kapkou chemoprénu do závitu. Z krytu rozety bylo třeba vyházet náhon původního tachometru, na jeho místo přišel snímač cyklotachecu, do krytu jsem vyvrtal 4 díry, zafixoval jej stahovacími páskami a ještě pro sychr zalil silikonem. Kabeláž je vyvedená dírou původně pro šroubek držící náhon tachometru, otvor kudy původně náhon procházel jsem uzavřel plastovou zátkou. Z počátku jsem měl obavy aby tachec nerušilo zapalování/vzhledem k délce kabelu/ ale nic takového se neděje. Finální produkt včetně schémat a klišé DPS viz níže/omluvte to zaprasený sklo :))/











Evropa bude lepsi bez softwarovych patentu