MAIN

Karburátor BING17-Montáž a první dojmy.



Někteří tvrdí že tento karburátor nepřinese nic ale protože můj původní karburátor byl problémový tak jsem se rozhodl jej vyměnit za Bing(karburátory Bing se montují standartně na modely Sperber které se údajně ještě vyrábí) Hlavní rozdíl mezi původním BVF16N3-4 a Bingem je v průměru difuzéru(Bing má 17mm a 16N3-4 má 16mm) to zajistí lepší plnění motoru,obzvláště pokud je zvýšený objem. Další rozdíl je ve volnoběžné soustavě: 16N3-4 má brané palivo pro volnoběžnou trysku až za tryskou hlavní,vzduch je veden samostatným kanálkem v karburátoru,nastavení se zde děje šroubem vzduchu na volnoběh a šroubem množství směsi na volnoběh oproti tomu Bing má palivo pro volnoběh odebírané přímo z plovákové komory a nastavuje se zde množství vzduchu na volnoběh zvedáním šoupátka pomocí kuželového šroubku. Oproti 16N3-4 se zde nenastavuje množství směsi pro volnoběh ale množství paliva přiváděné při volnoběhu což přináší větší variabilitu nastavení.

Montáž na Simsona

Přímo s karburátorem je dodávána příruba pro uchycení na válec Simsona,imbusy pro přichycení příruby na válec,krytky na lanka a hadicová spona na sací manžetu jež by mohla být příliš volná. Ke karburátoru doporučuji přikoupit těsnění mezi válec a přírubu protože původní už nemusí jít použít(také je nutná ta silná papírová podložka co má za úkol tepelně izolovat karburátor od válce).Začneme demontáží původního karburátoru ze kterého odpojíme lanka,přívod paliva,sundáme sací manžetu a odšroubujeme jej od příruby válce. Z příruby válce je nutné vyšroubovat závrtné šrouby za které byl přišroubován původní karburátor,provedeme tak že na šroub natočíme dvě matičky které utáhneme proti sobě,pak nasadíme klíč na tu co je blíže k válci a vyšroubujeme ven,totéž ji ještě jednou zopakujeme. Nyní očistíme zbytky těsnění z příruby válce tak aby se dosedací plocha nepoškodila. Nyní si připravíme imbus šrouby,přírubu karburátoru a naolejujeme nové těsnění a přiložíme jej na přírubu a celou sestavu namontujeme na válec,důležité je šrouby rovnoměrně dotáhnout. Připravíme si karburátor tak že do něj napojíme lanka takto: vyšroubujeme oba šroubky ve víčku šoupátka a přitom si víčko přidržujeme aby jej pružiny šoupátek nevystřelily,je třeba dávat pozor na papírové těsnění co pod ním je. Z karburátoru vytáhneme šoupátko a pístek sytiče na lanka navlékneme ochranné gumy a provlékneme je víčkem a přes pružinku zavěsíme pístek sytiče,přitom už musí být ve víčku papírové těsnění. Nastavíme polohu jehly(já osobně jsem ji dal na druhý zářez od spodu) ,vložíme ji do šoupátka,nasuneme lanko do víčka,nasadíme pružinku a zavěsíme lanko do šoupátka. Namažeme 2T olejem šoupátko a zasuneme jej do karburátoru,následně pístek sytiče a víčko přišroubujeme. Nyní potřeme "O" kroužek příruby olejem a opatrně nasuneme karburátor a zajistíme jej svěracím šroubem který dotahujeme s citem aby se zbytečně nenamáhala svěrací objímka karburátoru,ale zároveň musí karburátor pevně držet a neprotáčet se. Nyní nasadíme sací manžetu a na straně karburátoru ji stáhneme hadicovou sponou aby nebyla volně.Můžeme přistoupit k napojení palivové hadičky a hadičky přepadu jež je dole v rohu plovákové komory. Pustíme přívod paliva a necháme karburátor naplnit benzínem,nyní můžeme ¨zkusit nastartovat což by se mělo povést poměrně snadno(u mě na první pokus) akorát bude třeba seřídit prozatímně volnoběh. Po projížďce při teplém motoru nastavíme volnoběh pomocí příslušných šroubů na karburátoru takto: šroub paliva necháme zatím tak jak je a zkusíme zašroubovat horní šroub-otáčky by měly vzrůst nastavíme je tak aby motor běžel pravidelně a neměl propad při mírném přidání plynu a musí mít bezchybnou odezvu na rychlé otevření plynu a při zavření nesmí zhasnout.Správný postup nastavení je v prospektu u karburátoru ale v Němčině.

Dojmy a poznatky

Montáž a seřízení je velmi jednoduché zvládne to každý. Jinak rozdíl oproti původnímu je Simson mi lépe startuje a pravidelněji běží na volnoběh také se motor rychleji vytočí což bude větším průměrem difuzéru. Maximální rychlost se nezměnila ale řekl bych že motor má trochu jiný zvuk,zatím mám s tímto karburátorem najeto asi 90Km a jeví se jako lepší neš původní. Karburátor Bing17 se dá pořídit na www.mual.cz za 2300Kč a je u něj i příruba a výše jmenované drobnosti,pár fotek je Zde a datasheet od výrobce Zde .

Evropa bude lepsi bez softwarovych patentu